Tuesday, September 29, 2009

RAYA OH RAYA Part 1

Aku kini dh berada di Ubern Villa yg tercinta nie... setelah sekian lama bercuti..
Kini sampai masanye untuk berhari raya kt tempat yg istemewa nie...
Pada petang Isnin yang lalu, wktu tengah bersantai ngan anak isteri tercinta, terlayanlah satu drama tv yang kalau tk silapnye tajuknye ialah "Sederet Dua Kali Lima" lakonan Rosyam Nor. Pengkesahannye berkisar tentang permasalahan yang sering dihadapi oleh pasangan suami isteri apabila menjelang Hari raya. Menarik juge le cheritenye. Aku layan smpi nk abis juge le.

Kesahnye berkenaan dengan tiga jiran yang berlainan bangsa dan agama yang menghadapi konflik tidak dapat mencapai kata sepakat antara suami dan isteri sempena cuti Aidilfitri nanti..

Di negara kita nie benda ni memang dh jadi perkara biasa dh sejak dari zaman Tok Kadok lg. Itu le isu nye setiap tahun setiap kali menjelang Aidil Fitri. Yg suami nk beraya kt kampung halamannye begitu juga dengan si isteri. Tak capai kata sepakat...... akhirnye beraye le kt kotaraya ataupun ambil keputusan beraya di kampung halaman masing2 secara berasingan.

Tapi kebiasaannye perkara ni terjadi kepada pasangan yang jarak di antara kampung halaman suami dan isteri adalah amat jauh contohnye Johor dan Perlis. Bagi pasangan yg jarak kampung halaman suami dan isteri kurang jauh perkara ni mungkin tidak menjadi masalah besar..

Bagi diri aku, alhamdulillah setakat nie perkara ni tk jadi jadi masalah sebab jarak antara kg aku dan isteri hanya dlm 160km je yg mengambil masa lbh kurang 2 jam je perjalanan. Dan biasanye kalu raye pertama kt kg aku, nnti petang raya ke dua balik le ke kg isteri plak. Begitulah juga sebaliknye... dan kalu cuti panjang sket perbincangan dari masa ke semasa akan di buat...

Ni gmbo kt bawah ni ialah gmbo raya family pada tahun ni..






Nie gmbo raya family sbelah aku...












yg nie plak gmbo family sbelah isteri aku...







Raye tahun nie, raye pertama kt umah keluarga isteri dan raye kedua sblah ptg aku gerak ke rumah kluarga aku plak.
Ape2 pun skrg ni aku tgh sebuk menyambut lebaran kt Villa tercinta ini......

4 comments:

  1. salam aidilfitri maaf zahir bathin abang nuar ittewww..

    ReplyDelete
  2. en me, salam aidilfitri dan salam perkenalan..
    thanx sbb singgah kt web niee..

    ReplyDelete
  3. selamat hari raya jg utk Noor Afzan..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails