Sunday, January 10, 2010

TINGGAL KENANGAN.........

Di villa indah ini...............

Bulan Disember yang lalu....masa tgh bercuti...
Ade free sket, tolong le bonda tercinta mengemas rumah dia...

Masuk le part mengemas buku -buku lame.... tiba2 terpandang satu bundle buku yg aku kira agak menarik juga utk buat bahan dlm blook aku ni... .........................



ni le die bendanye..... harta aku yang amat bernilai...........















Kalau di lihat secara mata kasar mungkin tk nmpk ape keistemewaannye..... tetapi bg aku inilah satu NOSTALGIA yang mengingatkan aku kepada evolusi sistem pendidikan di Negara kita.

Hanya yang melalui zaman KLSR(Kurikulum Lama Sekolah Rendah) sahaja yang memiliki koleksi sebegini rupa itupun kalau masih ada..... pastu bila dh ada KBSR(Kurikulum Baru Sekolah Rendah) maka buku ni hanya boleh dijadikan bahan koleksi peribadi aje.......

Pada zaman ini sebelum wujudnye UPSR, peperiksaan awam di sekolah rendah dikenali sebagai PENILAIAN DARJAH LIMA. Masa tu, matapelajaran yang di nilai ialah B.Malaysia, Sains Awalan, matematik dikenali sebagai Ilmu Hisab, B.Inggeris dan gabungan Sejarah dan Geografi....

Apa yang aku banggakan ialah setelah 27 tahun berlalu buku ini masih tersimpan dalam keaadaan yang agak baik. Lg 20 tahun blh masuk muzium kot...

Gmbar kt bawah ni koleksi abang aku, dia pnye hayat lebih 1 tahun drp aku pnye. Tp still in a good condition also.....


Ok le, cukup setakat nie je dulu. Nantikan kesinambungannye...............

3 comments:

  1. barang rare nih..
    simpan bro jgn x simpan...

    ReplyDelete
  2. Tu le, nie tgh cari cara nk rawat brg arkib ni..

    ReplyDelete
  3. tahniah atas titikberat dalam mengumpul buku-buku khazanah tu... itulah buktinya anda menjadi guru akhirnya... teruskan perjuangan anda...he...he!!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails