Wednesday, August 19, 2009

Inilah Duniaku (Part 2)

di villa indah ini

Ari ni ade free skt, jd jenguk jap blog kawan2. jenguk pnye jenguk masuk entry kt blog arnies.
Tgk tajuk ckgu nuar dgn geng bas musim baru.... ..
pas tu dpt idea untuk entry aku kt blog ni....

Berkaitan dgn bas sekolah ni le....
Sepanjang pengamatan aku kt daerah hilir perak ni, sekolah harian yg tk terlibat dgn bas sekolah ialah SMK. Sg. Manik. muridnye dtg n balik naik basikal ataupun motorsikal je.

Ari tu dlm entry aku, ade cerita pasal mode of transport that link between 2 states. Tp ari ni aku nk citer skt pasal bas skolah kt Ubern Villa ni. Kt ubern villa ni ade beberapa kelompok murid yg datang dari kawasan yg berlainan yg datang belajar kt sini.

Yg dtg dari negeri selangor tepaksa menaiki feri utk sampai ke sekolah....









Yang dari kelompok lain ada yang datang menaiki bas sekolah........




inilah dia bas sekolah yang mengangkut murid dari kawasan mereka ke Ubern Villa ini...





Tapi yg ni ape pulak?????? kt mana ni???


inilah yg akan berlaku di ubern villa ni kalu bas sekolah yg td tu rosak...







Tapi demi untuk menuntut ilmu....
lihatlah aksi anak2 didik ini...



lihat lah wajah mereka, masih ceria walaupun boleh lah dikatakan berada dalam kesulitan......






berada dalam keaadaan rela dalam keterpaksaan... ape nak dikata...walaupun bearda dalam keaadaan yg tidak kondusif..





masih mampu untuk memberikan pose yg istemewa walaupun terpaksa behimpit dimpit antara lelaki dan perempuan, warga tempatan serta warga pendatang....




Survey yang telah dibuat secara umum mengatakan bahawa perjalanan sehala dari lokasi mereka ke Ubern Villa ialah sejauh 15 kilometer. Jika sebelum ini mereka terpaksa bangun pada pukul 5.30 pagi dan akan sampai kesekolah pada pukul 7.15 pagi dengan menaiki bas sekolah, cuba bayangkan pula dengan situasi ini. Agak2nye lah pukul berapakah mereka perlu bangun pada pagi hari supaya mereka boleh sampai ke sekolah pada masa yang sama.

Pernah pada suatu ketika dahulu mereka terpaksa datang dan pulang dengan menaiki pengangkutan tersebut slama lebih kurang 2 minggu akibat kerosakan yang dialami oleh bas sekolah tersebut. Ditambah pula dengan keaadaan jalan yang tidak begitu kondusif (jalan tanah merah) . Ini belum lagi pada hari hujan melanda??? Bayangkannnnnnnn...

Situasi ni di rakam kan pada hari Jumaat selepas sembahyang Jumaat. Ari Jumaat sekolah abis pukul 12.05 t.hari sepatutnye pukul 1.00 mereka dh ade kt umah masing-masing... tapi kena tunggu smpi kul 2.00 br nk gerak balik, sbb kena tunggu warga asing tu abis sembahyang utk balik bersama. Kul berap mereka smpi kt umah, aku tk tahu... mungkunplg awal pn pukul 3.30 p.m. What a wasting of time....... sepatutnye mereka sudah boleh berehat panjang kt umah dh.

Tapi akhirnya aku terpaksa akur dengan keaadaan.....
Situasi mereka ini masih jauh lebih baik jika dibandingkan dengan sesetengah kes yang lain either in Malaysia itself or foreign country ..

Cuma harapan janganlah hendaknya situasi seperti dibawah ini akan berlaku kepada mereka ataupun umat Malaysia yang bernaung di bawah panji-panji satu malaysia.....
-
-
-
-
-





kt mane ni yek??????

aku pun tak tahuuuuuu.....











wallahhualam........

4 comments:

Related Posts with Thumbnails